Rečový prejav sa vo všeobecnosti považuje za jedno z významných kritérií úspešnosti človeka. Reč, to nie sú len slová, človek v nej odkrýva svoj spôsob myslenia, svoje názory, hodnoty a postoje k ostatným ľuďom i svoje emocionálne rozpoloženie. Sociálna interakcia sa však môže uskutočniť len za predpokladu, že dieťa dokáže komunikovať, že má osvojený komunikačný nástroj, je schopné dorozumieť sa s druhými. V predškolskom období sa u dieťaťa utvárajú základy jazykovej správnosti a kultúry reči a v tomto období sú aj najpriaznivejšie predpoklady zvládnuť jazyk v jeho spisovnej podobe. Reč má pre vývin dieťaťa mimoriadny význam, pretože ovplyvňuje kvalitu myslenia, poznávania , učenia sa, jeho orientáciu a fungovanie v spoločenstve ľudí. Reč je dôležitá pre utváranie sociálnych vzťahov, správania sa a postavenia v skupine. Dieťa, ktoré nehovorí, alebo hovorí nezrozumiteľne , je v nevýhode a je preň frustrujúce, že mu jeho okolie nerozumie. Dieťa s poruchou reči môže byť dospelými, alebo inými deťmi podceňované, hodnotené ako podpriemerné alebo vývinovo oneskorené.
Z uvedeného vyplýva, že prípadný rečový handicap môže dieťaťu prinášať rad problémov v sociálnej interakcii, ovplyvňovať vývin osobnosti, učenie sa, neskôr i profesijnú orientáciu a uplatnenie sa v spoločnosti.
* ČINNOSŤ nášho odborného tímu je založená na snahe pomôcť deťom so špecifickými potrebami, v našom prípade deťom s poruchami reči, aby boli spôsobilé súvisle, jazykovo správne a zrozumiteľne sa vyjadrovať, komunikovať s rovesníkmi a dospelými a i našim pričinením im tak v oblasti reči zabezpečiť bezproblémový vstup do ZŠ.
Napr. z hľadiska rozvoja slovnej zásoby- lexikálno-sémantickej oblasti sa pedagogickí zamestnanci u detí okrem iného zameriavajú na zabezpečovanie rôznorodých literárnych podnetov, či už v podobe tvorivej dramatiky, každodenného čítania s porozumením, návštev knižnice http:www.mestskakniznica.sk, kde sa deti zúčastňujú verejných čítaní našich popredných umelcov, alebo návštevami predstavení Bratislavského bábkového divadla na Dunajskej ulici, http: www.babkove-divadlo.sk
Z pohľadu tvorivej dramatiky a divadelného umenia nachádzame spojitosť v tom, že ich primárnou metódou je hra v role, ako komunikačný kód a ten je zverejňovaný rečou a pohybom v hre. Bábkové divadlo je najvhodnejším prostriedkom, ako priblížiť deťom dramatické umenie v elementárnej podobe. Deti intenzívne prežívajú dramatické umenie a fiktívne dramatické situácie prijímajú vzhľadom na svoju emocionalitu, takmer ako reálne. Bábky sú významným komunikatívnym prostriedkom najmä pre tie deti, ktoré sú z rôznych príčin uzavreté a majú problémy s nadväzovaním sociálnych kontaktov s inými ľuďmi. Prostredníctvom bábky dieťa prekonáva svoje psychické zábrany. V priamom kontakte s bábkou reaguje najprv neverbálne (mimikou, gestikuláciou) a postupne i verbálne. Divadlo dieťa racionálne i emocionálne zasahuje a stimuluje ho k aktívnej verbálnej i neverbálnej produkcii. Dieťa následne slovne, výtvarne, prípadne hudobne charakterizuje konanie postáv, začína ich posudzovať z etickej roviny. Profesionálne bábkové divadlo okrem iného spĺňa najvyššie kritériá estetického stvárnenia, výtvarnú jednotu a štylizáciu, dramatické stvárnenie hry a vysokú úroveň kultúry hovoreného slova, využitie hudby a zvukových efektov. Divadlo takto významne pozitívne ovplyvňuje nielen estetické nároky a vkus budúceho diváka, ale predovšetkým významnou mierou prispieva k rozvoju reči dieťaťa.